מדד תשומות הבניה

מדד תשומות הבניה – למה זה? איך מתכוננים אליו? האם הוא גזירת גורל?

תחילה, בואו נבין מהו בכלל מדד תשומות הבניה.

בדומה למדד המחירים לצרכן, שעוקב אחר שינויים בעלות המוצרים והשירותים שצורך הצרכן הביתי – כך עוקב מדד תשומות הבניה אחר השינויים בעלות חומרי ושירותי הבניה שצורך הקבלן הישראלי.

כשרוכשים בית מקבלן, מדובר לרוב על המתנה ארוכה, במהלכה עלויות הבניה משתנות בעקבות תמורות שמתרחשות בשוק, ויש הרבה כאלה.

שתי דוגמאות שדובר עליהן לאחרונה הן עליית מחירי השילוח הימי עקב מחסור במכולות (תופעת לוואי של הקורונה), ועליית מחירי חומרי גלם עקב חסימת תעלת סואץ ע”י אוניית סוחר ענקית (אולי תופעת לוואי של הקורונה המקורית… 🤣).

לכאורה דברים שלא הייתם מייחסים לבלוקים ולבטון שאיתם בונים את הבית שקניתם, אך הנה – הכל משפיע על הכל, והקבלנים ידאגו לבטח את עצמם ולהבטיח את הרווחיות מהמכירות שלהם ע”י הצמדת מחיר הרכישה למדד תשומות הבניה.

בפועל, דירה שרכשתם במחיר 1,500,000 ש”ח עם המתנה של 30 חודשים – עשויה להגיע למחיר 1,525,000 ש”ח (דוגמא מאחד הלקוחות שליוויתי לפני מספר שנים).
כמובן שיש שנים שהמדד מדשדש, אך זה בפירוש הימור. לראיה, בשלושת החודשים האחרונים בלבד (12/20 עד 02/21) עלה המדד ב- 1.2%.

לו יכולנו להוסיף את ההפרש למשכנתא אז הכל היה נפלא, אבל כידוע – הבנק לא מממן שינויים במחיר הרכישה ולכן יש להיערך עם מקורות עצמיים.

לרוב יש שתי פריסות תשלומים מקובלות ברכישה מקבלן:

  • 20:80 (20% בהתחלה והיתר בסוף)
  • לפי התקדמות (20% בהתחלה והיתר לפי התקדמות הזמן/הבניה)

בשני האופנים הרוכש חשוף לשינויים ביתרת החוב עד לתשלום האחרון, ואם נרצה להימנע מתשלום נוסף לקבלן, הקדמת התשלומים תסגור את הפינה.

חשוב לזכור!
הקדמת תשלומים תביא לתשלום מלא של המשכנתא במיידי, ברוב המקרים במקביל לשכירות עד שהבית יהיה מוכן. במידת הצורך ניתן לשלב גרייס חלקי על המשכנתא עד לקבלת הבית.
עוד על גרייס תוכלו לקרוא בקישור הבא https://www.facebook.com/SaveBIG.simple/posts/932871163724713.

לא יודעים מה לבחור?

צרו קשר ונעשה לכם סדר 😊


דוד איינהורן. 054-9700568